Islam adalah iman dan amal


Islam adalah agama Allah yang diwahyukan kepada nabi muhamanad SAW dan intinya adalah iman dan amal atau dengan kata lainnya aqidah dan syariah.

Iman ini mencerminkan aqidah dan hal-hal yang menjadi landasan syariat islam.Dan dari dasar-dasar ini keluarlah cabang-cabangnya.

Amal pula mencerminkan syariah dan cabang-cabang yang dianggap sebagai tindak tanduk bagi iman dan aqidah





Iman dan amal ini kedua-duanya berkaitan satu sama lain seperti keterkaitan antara buah dengan pohon,atau keterkaitan akibat dan sebab-sebabnya,atau pendahuluan dan kesimpulannya.apabila pohonnya teguh(yakni iman),kukuh dan sehat maka akan menghasilkan buah(amal) yang ranum,manis dan segar.iman dan amal ini tidak dapat dipisahkan antara satu sama lain.bak kata pepatah melayu. ’bagai aur dengan tebing’ .Akibat dari keterkaitan yang mustahak ini banyak sekali firman Allah SWT yang membuktikan keterkaitan antara dua hal yang sangat utama ini.Antara ayat-ayat Allah yang menyebutkan keterkaitan antara iman dan amal ini ialah:

sebagai contoh firman Allah:

“beritakanlah kabar gembira kepada orang-orang beriman dan berbuat kebaikan ,bahawasanya
mereka itu akan memperoleh surga yang di bawahnya mengalir beberapa sungai”

(Al-baqarah:25)

“Barang siapa yang mengejarkan kebaikan ,baik lelaki mahupun permpuan dan ia seorang yang beriman,maka pastilah kami (Allah) akan memberinya kehidupan yang baik dan pasti kami akan beri balasan dengan pahalanya,menurut apa yang telah dikerjakan dengan sebaik-baiknya”

(an-nahl:97)

“sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh,maka tuhan yang maha pengasih akan memancarkan dalam(hati) mereke rasa kasih saying”

(maryam:96)


Jika kalian melihat dengan teliti firman Allah SWT ini,kalian akan mendapati selepas dari kata-kata beriman Allah SWT akan meneruskan dengan ungkapan amal soleh,mengejarkan kebaikan dan berbuat kebaikan,ini semua boleh kita kategorikannya sebagai amal.Jelas ni sini iman dan amal itu tidak dapat dipisahkan.

hipotesis yang dapat kita buat disini ialah

“semakin tinggi iman semakin tinggi amal manakala semakin rendah iman semakin rendahlah amal”.

Dan analogi yang dapat kita kongsikan tentang situasi ini adalah tentang perihal sebuah kereta.kereta tidak akan dapat begerak jika salah satu dari kedua-dua tayar hadapan dan belakangnya tidak ada.maka untuk memastikan sebuah kereta itu bejaya digerakkan dengan baik,wajiblah kita memastikan kereta itu siap dengan tayar hadapan dan tayar belakangnya.jika kita mahu pergerakan kereta kita itu lebih lancar di dalam perjalanan,maka sudah pasti kita akan menyiapkan kereta kita itu dengan tayar-tayar yang lebih berkualiti.
Untuk kita mengharungi perjalanan di dalam kehidupan kita sehari-hari ini,kita juga memerlukan iman dan amal yang sungguh berkualiti sesuai dengan analogi yang diberikan tadi




Kesimpulannya disini,perkara utama yang sangat perlu ditekankan jika kita benar-benar mahu mengambil islam sebagai manhaj hidup kita ialah tentang hal iman dan amal.Dengan mempunyai iman yang kuat maka ia akan melahirkan amal-amal yang luar biasa.Hal ini boleh dibuktikan dengan kita mengkaji kisah-kisah para sahabat.Walaupun keadaan mereka yang sungguh terseksa dengan pelbagai ujian dan rintangan namun mereka dapat menghasilkan ibadah yang sangat menakjubkan.Tindakan-tindakan mereka sungguh luar biasa jika dibandingkan dengan kekuatan yang ada di dalam diri manusia itu sendiri.
Kekuatan mereka juga sangat ditonjolkan ketika mana mereka melakukan ketaatan kepada Allah SWT.Jadi apa sebenarnya rahsia mereka yang mampu memberikan mereka kekuatan sebegini mantap.Tidak lain dan tidak bukan adalah dari iman yang sangat kukuh dan teguh.

iman mereka bagaikan mutiara yang senantiasa bercahaya.



Jadi,kekuatan kita untuk melakukan ibadah kepada allah SWT juga akan menjadi lebih mantap hasil dari sebuah iman yang teguh dan kukuh.Ini kerana dengan mempunyai iman yang kukuh segala ibadah yang kita lakukan seharian mempunyai ruhnya yang tersendiri.Kita seharusnya mengerti dan mengetahui mengapa kita perlu melakukan ibadah-ibadah ini.Memang secara logik akalnya kita akan senantiasa bersemangat melakukan hal-hal yang kita mengetahui manfaatnya dan berasa lemah untuk melakukan sesuatu yang tidak ada kebaikannya.Bukan sahaja hal –hal yang kecil malah hal-hal yang besar juga menjadi ringan apabila kita sangat mencintainya.

Selamat berjaya dalam kita mengambil islam sebagai jalan hidup,jangan membuang waktu lagi,kematian itu sangat hampir sekali dengan kita cuma kita sahaja yang melupakannya.ingatlah wahai teman-teman.tiada bekal lagi yang boleh kalian bawakan setelah kematianmu.hamba Allah yang daif ini beharap agar kalian sangat sedar tentang hakikat ini.jangan menangguh lagi.




Cara membina dan meningkatkan iman

Apabila kita sudah memahami konsep iman dan amal yang merupakan inti utama dalam pembentukan seorang muslim.Oleh itu,semestinya dan sepatutnya akan wujud satu persoalan dalam hati kita yang akan mengatakan :

bagaimana cara-cara untuk membina dan meningkatkan iman tersebut sehingga berjaya menghasilkan amal-amal yang sungguh luar biasa.

Disini yang akan cuba menceritakan bagaimana para rasul menyampaikan iman atau aqidah ini kepada umat manusia.cara mereka mudah difahami,sederhana dan logik.

Pertama,para rasul mengajak mereka untuk memperhatikan kerajaan langit dan bumi

Kedua,para rasul membangkitkan akal mereka untuk berfikir tentang ayat-ayat Allah atau kata lain tanda-tanda kekuasaan Allah.

Ketiga,para rasul juga mengambil jalan untukmengingatkan mereke kembali kepada fitrah mereka yang beragama.

Keempat,rasul-rasul cuba menumbuhkan kesedaran akan adanya satu alam lain di balik alam materi ini.

Dengan cara inilah rasullullah SAW menanamkan aqidah ke dalam jiwa umatnya,mengarahkan pandangan dan pikiran mereka,membangkitkan akal dan mengingatkan mereka dengan fitrah yang telah semula jadi tertanam dalam hati umatnya dan merawat dengan pendidikan hingga berjaya mencapai puncak kejayaan.

Sebelum yang berkongsi ilmu bagaimana cara-cara untuk membina dan meningkatkan iman,yang mahu menjelaskan apa sebenarnya kandungan iman itu.

Iman ini sebenarnya meliputi 6 pekare :

  • percaya kepada Allah
  • percaya kepada malaikat
  • percaya kepada kitab
  • percaya kepada rasul
  • percaya kepada hari kiamat
  • percaya kepada qada dan qadar

bagaimanakan cara-cara untuk kita mengenal dan mempercayai kewujudan Allah SWT.

Mengenal Allah ini mempunyai 2 cara iaitu :

  • 1) memikirkan dan memperhatikan segala sesuatu yang diciptakan Allah
  • 2) mengenal nama-nama Allah

mengenal Allah melalui tafakkur(berfikir)



sesungguhnya setiap organ tubuh mempunyai tugas,sedangkan tugas akal adalah merenungkan, memperhatikan dan memikirkan.jika potensi ini tidak digunakan maka hilanglah kerja akal dan tidak berfungsi pula tugasnya yang terpenting.

Islam mengkehendaki agar akal bangkit melepaskan diri dari dibelenggu dan bangun dari tidurnya.lalu islam mengajak untuk memperhatikan dan memikirkan

Sebagaimana firman Allah SWT :

Katakanlah : perhatikanlah apa yang ada di langit dan dan di bumi (yunus:101)

Katakanlah : sesungguhnya aku hendak memperingatkan kepadamu suatu hal saja,iaitu supaya kamu menghadap Allah kemudian kamu pikirkan muhamad (saba:46)

Orang yang mengingkari nikmat akal fikiran,tidak mempergunakannya sesuai dengan tujuan penciptaannya,dan melupakan ayat-ayat Allah bererti menempatkan diri di tempat yang hina dan tercela.

Sebagaimana firman Allah SWT :

Dan banyak sekali tanda-tanda kekuasaan Allah di langit dan di bumi dan mereke melaluinya,sedang mereka berpaling daripadanya.

( yusuf : 105)

Tidak memfungsikan akal dapat menurunkan derajat manusia ke tingkatan yang lebih rendah dari derajat binatang.

Dan sesungguhnya kami jadikan untuk isi neraka jahanam kebanyakan dari jin dan manusia,mereka mempunyai hati tetapi tidak di pergunakannya untuk memahami(ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi)tidak dipergunakannya untuk melihat(tanda-tanda kekuasaan allah),dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak digunakannya untuk mendengarkan(ayat-ayat Allah).mereka itu sebagai binatang ternak,bahkan mereka lebih sesat lagi,mereka itulah orang-orang yang lalai.

(al-araf:179)

















Tujuan berfikir

Diantara tujuan berfikir paling mulia yang dikehendaki islam adalah untuk membangkitkan akal dan memfungsikannya untuk merenung dan memikirkan sesuatu yang boleh memberi petunjuk kepada manusia agar memahami undang-undang kehidupan,hukum hakam yang berlaku bagi alam semesta dan berbagai hakikat segala sesuatu.

Ini supaya,petunjuk ini menjadi pemangkin yang dapat menyingkap tentang adanya pembuat dan pencipta ala mini,dan selanjutnya petunjuk ini akan menggerakkan fitrah yang berada di hati setiap manusia itu untuk membimbingnya kepada hakikat yang lebih besar lagi yakni mengenal Allah.

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top