mengapa aqidah itu satu dan kekal

sesungguhnya Allah menjadikan aqidah ini berlaku umum bagi seluruh manusia dan kekal sepanjang masa kerana ia mempunyai kesan yang jelas dan banyak memberi manfaat dalam kehidupan individu maupun masyarakat.



terdapat 6 perkara yang menjadi teras kepada keimanan :

beriman kepada Allah dapat memancarkan perasaan-perasaan yang agung,membangkitkan pelbagai kebaikan,membina rasa sentiasa diawasi Allah,memotivasi untuk mencari hal -hal yang mulia dan menjauhka seseorang dari amal yang hina dan tidak bermanfaat.


beriman kepada malaikat dapat mendorong seseorang untuk mencontohi sifat-sifat mereka dalam hal kesucian dan ketakwaan mereka kepada Allah.

beriman kepada kitab-kitab Allah akan hasilkan pengetahuan tentang manhaj(sistem kehidupan) yang benar yang telah digariskan oleh Allah untuk umat manusia,agar dengan melalui manhaj tersebut,hambanya dapat mencapai kehidupan yang lebih baik.

beriman kepada rasul hanya dimaksudkan untuk mengetahui langkah-langkah mereka,berakhlak mereka dan meneladani kehidupan mereka.

beriman kepada hari kiamat akan mendorong seseorang untuk mengerjakan kebaikan dan meninggalkan keburukan

beriman kepada qado dan qadar dapat memberikan bekal kepada seseorang dengan berbagai potensi dan kekuatan yang mampu menghadapi pelbagai kesulitan dan kesusahan.ini membuatkan persoalan-persoalan yang besar menjadi kecil.

demikianlah,aqidah itu bermaksud untuk membersihkan perilaku,menyucikan jiwa dan mengarahkan kepada nilai-nilai yang baik,di samping ia merupakan hakikat kebenaran yang kukuh dan tidak berubah.

membersihkan perilaku dengan jalan menanamkan aqidah agama merupakan salah satu cara pendidikan (uslub tarbiyah) yang paling agung kerana ia memiliki pengaruh terhadap perasaan dan perlakuan.Jadi,menanam aqidah ke dalam jiwa merupakan cara paling tepat untuk mewujudkan usur-unsur yang baik.

Allah banyak merakamkan perihal aqidah ini di dalam alquran.al-quran sentiasa menyebutkan aqidah(iman) di urutan yang pertama dan akan diikuti oleh amal-amal kebaikan.

berikanlah berita gembira kepada orang-orang beriman dan berbuat kebaikan bahawasanya mereka itu akan memperoleh syurga-syurga yang dibawahnya mengalir bebrapa sungai

(al-baqarah : 25)

Jelas sekali hikmahnya,mengapa aqidah atau iman ini dijadikan sebagai prinsip umum dan kekal abadi.apabila kehilangan aqidah(iman) maka rohani akan mengalami kematian.aqidah adalah cahaya yang apabila manusia tidak mendapatkannya maka ia akan tersesat ke dalam berbagai lembah kehinaan.

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top