Menghargai nikmat kulit


Kulit merupakan organ terbesar yang Allah SWT ciptakan pada tubuh kita. Ia meliputi 16% daripada berat tubuh.

Secara histologi, kulit dapat dibahagikan kepada 2 bahagian utama iaitu :

1. Epidermis – lapisan paling atas yang berasal dari ectoderm
2. Dermis – lapisan connective tissue di bawah epidermis yg berasal dari mesoderm

lapisan epidermis
  • Tidak mempunyai saluran darah

lapisan dermis
  • Lapisan dermis merupakan lapisan yang mempunyai bekalan darah atau kapilari darah.
  • Lapisan ini juga menempatkan reseptor-reseptor tertentu

Antara fungsi kulit ialah:


Sebagai Perisai Perlindungan Tubuh



Kulit yang menutupi seluruh tubuh manusia, penuh dengan sifat yang menakjubkan.Kulit mampu melindungi diri , meskipun banyak liang-liang kecil di permukaannya.

Strukturnya yang luar biasa kenyal,menghasilkan satu gerakan bebas kepada pemiliknya, padahal ia cukup tebal sehingga tidak mudah terkoyak. Kulit mampu melindungi tubuh dari panas, dingin, dan sinar matahari yang membahayakan.Kesemuanya itu hanyalah sedikit dari fungsi kulit yang telah diberikan kepada manusia.

Di sini,saya ingin berkongsikan sifat-sifat yang menakjubkan dari kertas pembungkus ajaib ini:



Antara sifat luar biasa kulit ialah mampu untuk melindungi tubuh dari kemasukan mikroorganisma yang mengundang kepada pelbagai jenis penyakit. Jika tubuh kita dianggap sebagai istana yang dikepung musuh, kita boleh mengatakan kulit sebagai dinding istana yang begitu kuat.

Fungsi perlindungan utama kulit diwujudkan melalui lapisan sel mati yang merupakan bagian terluar kulit. Setiap sel baru yang dihasilkan oleh pembelahan sel bergerak dari bagian dalam kulit menuju ke permukaan luar.Disebabkan pergerakan sel yang makin lama makin jauh dengan salur darah yang membekalkan pelbagai nutrient kepadanya maka lama-kelamaan sel ini akan mati dan membentuk keratin.Keratin adalah protein yang sangat kuat dan kerana itu ia tidak dihancurkan oleh enzim pencernaan. Dengan demikian, penyerang seperti bakteria dan kulat tidak akan dapat merosakkan lapisan luar kulit.



Sebagai tempat merasai suatu rangsangan




Sebagaimana yang telah dikatakan,di lapisan dermis mempunyai banyak saraf-saraf yang memainkan fungsi sebagai alat menghubungkan manusia dengan persekitarannya.

Terdapat beberapa reseptor yang Allah SWT ciptakan pada kulit manusia. Antaranya ialah:

1. Mechanoreceptor – receptor yang menerima ransangan tekanan, sentuhan & getaran.

2. Thermoreceptor – receptor yang menerima ransangan suhu (sejuk/panas)

3. Nociceptor – receptor yang menerima ransangan sakit.


Hakikatnya,kebanyakan manusia yang hidup di dunia ini hanya memandang kulit itu adalah salah satu dari bahagian tubuh mereka sahaja.Mereka tidak dapat memandangnya lebih dari itu.Mungkin inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah yang berbunyi :

Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur.

(as- saba
: 13 )



Di saat kita sedang merasai kesakitan, sebenarnya kita juga sedang mengecapi nikmat dari Allah azzawajalla. Nikmat yang dimaksudkan ialah nikmat berupa keupayaan tubuh kita untuk mengesan rasa sakit.

Apa hikmahnya Allah menciptakan kulit yang mempunyai deria yang mampu menghasilkan satu bentuk interaksi antara manusia dan alam

Dengan deria inilah yang menjadikan manusia bersikap waspada dari perkara-perkara yang mencederakan mereka.


sebagai contoh
:


Apabila tangan menyentuh benda-benda yang membahayakan,dengan spontan tangan akan tertarik untuk menjauhi benda tersebut.gerakan ini berlaku kerana hasil dari receptor yang menghantarkan maklumat dalam bentuk impulse ke otak.Otak akan menafsirkan dan akan menghasilkan gerakan yang mengurangkan kecederaan tersebut.


Mari kita bayangkan jika receptor ini tidak diciptakan Allah.
tangan kita akan tetap memegang objek yang berbahaya dan akhirnya membuatkan tubuh kita mengalami kecederaan yang teruk.


Kemampuan merasai kesakitan dan berjaya bergerak menjauhinya adalah satu kenikmatan yang dianugerahkan Allah kepada hambanya.

tetapi.....................

Apabila manusia tidak mampu bergerak menjauhi bahaya walaupun kulitnya mampu untuk merasai kesakitan maka kenikmatan tadi akan bertukar menjadi musibah buat diri kita.

Allah merakamkan gambaran ini kepada kita di dalam al-quran.



firman Allah:

Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, kami akan membakar mereka
di dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah maha kuasa, lagi maha bijaksana.”

(surah : an-nisa - 56)

Jika kita merujuk kembali kepada terjemahan ayat ke 56 Surah an-Nisa, sedarlah kita betapa dasyatnya siksaan yang Allah sediakan bagi orang yang kufur. Kulit kita yang terbakar disiat oleh Malaikat Zabaniyah lalu Allah SWT menggantikannya dengan kulit yang baru, lalu di bakar lagi, dan disiat lagi. Begitulah halnya berterusan tanpa henti.

Tujuan rasa sakit yang Allah ciptakan bukannya lagi berfungsi sebagai amaran bahaya tetapi kini berubah menjadi siksaan.

Kalau sebelum ini kita boleh menarik tangan untuk menjauhi sumber kesakitan itu tetapi kali ini tidak lagi teman-teman.Kesakitan itu akan terus dirasai oleh manusia.

Sebagai penutupnya,marilah kita berfikir dan menghayati dengan mata hati akan dua hal penting ini iaitu menyedari kekuasaan dan kebijaksanaan Allah dan menginsafi akan sikap kita yang mendorong untuk menghampiri neraka Allah SWT.

  • Lihatlah bagaimana kehebatan Allah dalam menciptakan sesuatu.

  • Hayatilah juga begitu sayangnya Allah kepada hambanya dengan memberikan sesuatu yang sangat bernilai supaya manusia itu menghargainya

  • Menginsafi diri kerana diri ini begitu banyak melakukan dosa dan kesalahan kepada Allah

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top