hikmah disebalik ketentuan Allah - 2

Manusia secara lumrah akan bersemangat dalam usha untuk mencapai segala kepentingan mereka , lebih-lebih lagi usha yang mereka nampak kesan dan kelebihannya.Bagi yang lebih mempercayai akan kekuasaan penciptanya,mereka akan cuba membalut dan menghiasi usha mereka dengan doa-doa yang indah serta tawakal yang tulus dan tiada putus.Buat golongan yang kurang bergantung dan lebih memandang kepada usha sendiri,maka kuranglah doa dan tawakal kepada Tuhannya.Bervariasinya rasa ketergantungan kepada Tuhan ini telah melahirkan bermacam-macam pandangan tentang peratus usha dan peratus doa dalam melangkah menuju cita-cita.Ada yang meletakkan usha dan doa sama peratusnya , ada yang mengatakan usha seharusnya melebihi doa dan sebaliknya.


Secara jelas usha yang dilakukan tidak mengurangkan langsung tahap tawakal manusia kepada Allah.


Kalau ditanya saya berapa pula peratus yang akan saya berikan kepada usha dan doa,senang saya katakan kedua-duanya adalah sama iaitu usha 100% dan doa juga 100%.Ini kerana kedua-kedua itu bergerak selari dalam kehidupan seorang hamba.


Posting kali ini adalah posting lanjutan dari perkongsian yang lepas.Semoga perkongsian kali ini dan lepas mampu memberikan serba sedikit pengajaran dan manfaat kepada kalian dengan izin Allah SWT.


Semasa menunggu tawaran dari Collage Royal Perak,abah meminta aku untuk menduduki entrance exam yang menawarkan untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di Indonesia.Aku berasa terlalu berat untuk menerimanya kerana pada ketika itu sudah berbulan-bulan meninggalkan PASUM.Aku sudah lama tidak melihat buku,kalian boleh bayangkan bagaimana perasaan seorang pelajar yang baru habis dari peperiksaan.Sudah pasti banyak sekali formula-formula yang terlupa,bukan sengaja tetapi itulah hakikatnya.


Pada mulanya aku minta untuk tidak menerima pelawaan abah tetapi setelah abah katakan kita perlu bersedia dengan perkara-perkara yang bakal terjadi , secara tiba-tiba lembut hatiku untuk menerima keputusannya.Abah kata kita harus siap dengan jalan kedua kerana kita tidak tahu adakah jalan pertama yang kita lakukan akan berjaya .( kata-kata dari pakar motivasiku sejak kecil )


Sungguh berat untuk aku menanggungnya,pada waktu itu jugalah terlalu banyak urusan yang perlu aku selesaikan.Tambahan pula kawan-kawan aku juga sudah selesai foundation dan matriks,ini membuatkan ajakan teman-teman menjadi bertubi-tubi.Persediaan untuk entrance exam hanya beberapa hari,sehinggakan pada satu hari aku terpaksa membawa buku ketika bersama teman-teman.Aku tak dapat lupakan kenangan itu , terlalu berat bagi pelajar yang tidak terlalu rajin seperti aku.


Setibanya hari exam,baru aku tahu yang calculator tidak boleh dibawa.Terkejut aku,kerana ketika di PASUM aku masih menggunakan calculator sedangkan pelajar-pelajar KTT sebagai contohnya sudah lama membiasakan mengira tanpa menggunakan calculator (KTT memang ujiannya adalah di entrance exam,jadi mereka telah dibiasakan untuk tidak menggunakan kalkulator ).Pucat aku dibuatnya.Selesai sahaja exam aku terus pulang ke rumah dengan perasaan yang keliru,adakah aku mampu untuk lepas kelayakan yang dikenakan oleh pihak universiti disana. Sekarang ini aku menyimpan dua persoalan yang besar iaitu penerimaan Royal Collage Perak dan University Padjadjaran Indonesia.


Selang beberapa hari ,aku dikejutkan dengan berita tentang keputusan tawaran universiti di Malaysia ,lekas-lekas aku semak.Ternyata aku berjaya mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di USM.Sekali lagi aku kehairanan,mengapa aku masih tidak punya perasaan untuk kejayaan ini.Apakah rahsia disebalik semua ini.Kalian mahu tahu , pada hari itu jugalah hari pertama aku mendengar ucapan tahniah dari mulut abah.Sejujur aku katakan abah tidak biasa untuk semua ini,tetapi aku yakin kasih sayang beliau besar sekali,cuma beliau tidak suka disedari.Kadang-kadang sebahagian lelaki tidak pandai menzahirkan kasih sayangnya .Ini dibuktikan semasa aku terbangun dari tidur aku dapati abah perlahan-perlahan cuba untuk selimutkan kami adik beradik.Aku pura-pura tidak menyedarinya.



Abah terlalu gembira mendengar khabaran itu,beliau katakan anak-anaknya mahu mengikuti jejaknya.Beliau juga lepasan dari USM , kakak juga dari USM dan kini aku pula mendapat tawaran dari USM.Tetapi mengapa aku tidak berasa apa-apa ,mengapa ya Allah ,adakah ada kerang disebalik kuey teow.


Selang beberapa hari kemudian,tawaran dari Royal Collage Perak pun sampai ,sebagaimana yang telah aku ceritakan dalam posting sebelum ini.Dipendekkan cerita selama itu aku banyak bertanya dan merenung baik buruk setiap tawaran supaya aku berjaya membuat pilihan yang tepat.Akhirnya aku membuat keputusan untuk ke USM.Sesudah keputusan dibuat,aku mula menyiapkan segala kelengkapan untuk ke sana.Alhamdulilah selesai juga kerja-kerja packing barang ni , ketika itu juga telefonku berbunyi ,kelihatan seperti number baru ni.


Orang yang telefon : kamu lepas exam entrance tu dulu,dan sekarang kamu berjaya melanjutkan pelajaran ke universitas padjadjaran


Masa itu aku sekadar mendengar kerana kelengkapan telah aku siapkan untuk ke USM,mungkin rezeki aku di USM.Apabila aku memberitahu hal ini kepada abah dan mama,mereka turut gembira tetapi kegembiraan mereka ketika mendengar tawaran USM lebih besar dari yang ini.Aku juga sempat bertanya pada mama,mana yang lebih baik , mama kate USM la baik,takde jauh sangat.Kalau kita tanya pada ibu memang jawapan mereka begitu ,tetapi mengapa hati aku berat dan gelisah.


Malam sebelum aku harus bertolak ke USM,aku sempat merenung dan meneliti di manakah sepatutnya aku pergi.Malam itu aku mendapat satu kekuatan dan keyakinan tetapi aku tidak sempat untuk katakan apa-apa kerana terlena ( kemungkinan keyakinan ini akan aku kongsikan dalam posting yg akan datang ).Pagi sebelum bertolak aku beritahu abah yang aku tak jadi ke USM,aku pun tidak mengerti mengapa aku katakan begitu,hanya hati yang membuat mulut ku berbicara.Abah terus kata ,kau ni jangan main-main ,buat keputusan betul-betul(dalam keadaan agak mara dan memberontak ).Aku rasa bersalah sangat,aku tahu abah memang mengharapkan sangat aku ke USM tapi apa boleh buat.Abah macam serba tak kena,mungkin terlalu risau.


Tinggal beberapa hari sahaja lagi,passport dan sebagainya belum disiapkan.Mama telah bertungkus lumus menemani aku untuk menyiapkan passport dan menyelesaikan surat-surat dari MARA.Aku masih teringat lagi ketika membuat passport,proses pembikinan passport menjadi tergendala kerana kad pengenalan aku tidak boleh dibaca , sudah tentu perlu membuat kad pengenalan baru.Mama geleng kepala sahaja,masa sudah suntuk.Kenangan yang tidak boleh dilupakan juga,aku dan mama mencari teksi untuk ke pejabat pendaftaran.Hati aku seakan-akan berkata mengapa begitu sukar untuk aku selesaikan urusan ini.Terharu dan sayu juga aku dibuatnya,melihat keadaan mama dan abah.(ampunkan anakmu ini yang tidak sudah-sudah menyusahkan kalian )



Diringkaskan cerita,akhirnya aku sampai juga ke Indonesia.Berat sekali rasa hati kerana perlu berjauhan dengan orang-orang yang aku sayang , namun aku harus tabah.Aku berasa sedikit kuat apabila seorang kenalan ku selalu menasihati dan memberi semangat yang tidak putus-putus walaupun aku tahu beliau sangat berat di atas pemergianku.Aku amat hargai jasa baikmu.


InsyaAllah pada posting yang akan datang saya akan berkongsikan sedikit lagi tentang kondisi saya sesampainya di Indonesia,dan ujian-ujian yang terlalu banyak yang Allah sediakan buat menguji keimanan hambaNya.


Kesimpulannya ,manusia hanya boleh berusha ,berdoa dan tawakal dalam mencapai sesuatu yang dihajatinya,tetapi jika Allah SWT telah menetapkan sesuatu ,tidak siapa pun mampu mengubahnya walaupun seluruh manusia bergabung tenaga.


Jika kita sudah memenuhi tanggungjawab kita sebagai seorang hamba maka kita serahkan semuanya pada Allah SWT.Sebagaimana kisah di atas,saat genting dan segala kelengkapan tidak mampu membawa saya ke USM jikalau takdir sudah menetapkan tidak.Tetapi saya yakin pada Allah SWT,apabila kita telah berusha,berdoa dan tawakal maka insyaAllah pengakhirannya baik selagi kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT.Kalau pun tidak baik ini hak Allah ke atas diri hambaNya,sememangnya kehidupan ini memang satu tempat yang Allah jadikan untuk menguji siapakan yang paling baik amalannya.


Perhitungan Allah itu maha luas dan sesekali tidak sama dengan perhitungan manusia.Manusia sering kali dipengaruhi oleh persekitaran dalam membuat suatu andaian dan jangkaan.Manusia akan cuba memberikan yang terbaik kepada orang yang disayanginya tetapi Allah akan memberikan seberapa banyak ujian kepada hamba yang disayangiNya.Ujian dari Allah itu bukanlah bermaksud satu kesusahan malah sebenarnya satu medium untuk meningkatkan derajat hamba-hambaNya.Allah ingin menyiapkan mereka supaya menjadi manusia yang lebih baik.


InsyaAllah masih ada satu posting lagi untuk kisah ini.Semoga setiap perkongsian ada manfaat dan maafkan saya jika dalam perkongsian ini terdapat banyak kelemahan.

7 comments:

para pencariMu said...

Benar..mmg ada hikmahnya Allah x mentakdirkan dirimu ke USM..di satu sisi..Allah sedang memberikan yg terbaik untuk hambaNya yg lain..Allah itu Maha Adil..pemergianmu ke Indonesia telah memberi kehidupan baru dan bermakna buat hambaNya itu..dan kedua-dua pihak akan menyedari hikmah Ilahiyah d sebalik itu biarpun pada mulanya bingung..Terima kasih Ya Allah..


Sayang Allah said...

para pencarimu....
saya tahu saya banyak melakukan kesilapan..
saya tidak tahu diri ini memberi kesusahan kepada orang lain.
maafkan saya..


Sayang Allah said...

saya harap saya tidak disalah anggap oleh orang lain..tetapi sebagai manusia kita akui ia sememangnya satu makhluk yang lemah.
kadang-kadang tidak sedar akan kesilapan itu.
semoga awak berjaya dunia dan akhirat..


Sayang Allah said...

saya berasa sedikit terkilan kerana kehadiran saya mungkin membuatkan diri hambaNya itu tidak selesa..
tetapi saya keliru,mengapa kehadiran saya menyebabkan hambaNya itu berasa sesuatu.


para pencariMu said...
This comment has been removed by the author.

para pencariMu said...
This comment has been removed by the author.

para pencariMu said...

Maaf ya..saya x brmaksud utk mmbuat anda terkilan..


Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top