jangan salah sangka

Semoga sharing yang serba kekurangan ini mampu menggambarkan bagaimana ketentuan Allah yang selalu dipersoalkan manusia terkandung hikmah yang bermakna.Bagi saya yang mustahak adalah usha,doa dan tawakal .Selanjutnya kita serah pada Allah kerana Dia yang lebih mengetahui mana yang baik dan buruk buat hambaNya.


Perlu rasanya untuk saya kongsikan satu pengalaman seorang sahabat supaya dengan kisah ini membantu dalam menggambarkan kebijaksanaan Allah dalam mengatur urusan hamba-hamba-Nya.


Kami ketika itu sibuk melakukan persiapan untuk SPM.Semasa study ,saya sempat bertanya pada seorang sahabat yang rajin banget ini.Kau nanti nak ambil ape lepas SPM.Dia kate nak ambil kejuruteraan kapal terbang.Semoga tertunai la hajat kau,kau rajin belaja insyaAllah berjaya.


Diringkaskan cerita,setelah result SPM keluar.Saya dapat tahu sahabat saya itu hanya mendapat 3 A sahaja.Dia kata mana mungkin nak dapat bidang tu kalau result macam ini.Apa yang boleh kami katakan ketika itu pada dia hanya bersabar,kerana dia telah berusaha,berdoa dan tawakal.


Diringkaskan lagi,semasa keputusan sambung belaja telah keluar.Seingat saya dia tidak dapat kos yang dia mahukan.Dia ada hasrat untuk menukar minatnya tetapi tak berapa lama selepas itu ada tawaran yang sampai ke rumahnya.Tawaran itu memberitahu yang dia berjaya untuk melanjutkan pelajaran ke bidang yang dia harapkan selama ini.Bukan dia sahaja yang terkejut malah hati saya pun turut merasainya.Inilah hikmah usha,doa dan tawakal kepada Allah.


Allah maha penyayang lagi maha mengasihani.


Banyak hikmah yang boleh diungkap dalam ketentuan Allah ini.Terlalu banyak hikmah disebalik kejadian.Antara hikmah-Nya.


Manusia ini sebenarnya sering terlupa dan lalai dalam mengingati Allah apatah lagi untuk bersyukur.Benarlah kata-kata Allah yang bermaksud :


Dan sedikit sekali daripada hamba-Ku yang tahu berterima kasih (bersyukur )’


( Saba : 13 )


Terkadang kita salah sangka pada Allah.Pemberian Allah yang nampak kekurangan bukan bertujuan untuk mencacatkan perancangan tetapi sebenarnya untuk menghiaskan lagi perjalanan hamba-hamba yang telah memenuhi kehendak-Nya.


Mari bayangkan sekiranya Allah memberi terus keputusan yang cemerlang tadi.Semestinya hati kita terlalu senang dengan kejayaan tersebut lantas melupai Sang Pengurnia.Kalau kita mengatakan tidak dan mengatakan ‘AKU AKAN BERSHUKUR DENGAN KURNIA YANG DIBERIKAN’,Allah lebih mengetahui sejauh mana kebenaran kata-kata kita.Kerana itu Allah lebih memberi jalan yang tidak menyenangkan supaya hambaNya tidak tersungkur apabila disenangkan dengan pemberianNya.


Jika diteliti,pemberian Allah yang penuh hikmah ini sebenarnya menjadikan seseorang itu terus bersama Allah.Saya ambil contoh kisah tadi,disebabkan resultnya yang rendah niscaya doa dan tawakalnya akan menjadi lebih banyak berbanding apabila mendapat result yang tinggi.


TAHU TAK MENGAPA


Ini sebab,apabila result yang baik,dia akan berasa mudah mendapatkan bidang itu berbanding result yang rendah.Ini membuatkan doa dan tawakal menjadi sedikit lantas membawa dia menjauhi Allah SWT.


Kesimpulannya,dengan result yang rendah tadi menyebabkan manusia akan lebih dekat dengan Allah SWT.Dan jika perasan,sudah tentu rasa syukur ketika mendapat result yang rendah lebih besar berbanding result yang tinggi.Ini kerana kejayaan itu sesuatu yang tidak diduga-duga.Kata teman saya ‘ Aku tak jangka langsung boleh dapat.Bila dapat rasa macam tak percaya,rasa syukur sangat-sangat kalau nak dibandingkan dengan result yang baik dulu.


Kadang-kadang Tuhan sembunyikan

matahari, DIA datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan

tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Tuhan hendak

memberi kita pelangi

Ini lah kebijaksanaan Allah SWT.Bukan tak mahu beri tetapi kuatir jika diberinya result yang baik,hamba-Nya akan melupakan Dia,dan mula hanyut dibawa ombak kesenangan.Walaupun begitu,Allah tetap tidak mencacatkan hasratnya untuk mendapatkan bidang kejuruteraan itu malah menghias lagi cita-citanya dengan rasa penuh sabar dan shukur kepada Allah.


Semoga bermanfaat.

2 comments:

dr.illy said...

Salam...
ya subhanallah..pengalaman dan iktibar berharga.
betul tu,jarang sekali kita bersyukur.
Kita selalu tahu menyalahkan tapi bukan memikirkan.
Kita selalu tahu menangisi bukan mensyukuri.
Kita selalu tahu meninggalkan Allah dan bukan mencari.
Semga kita terus bersama Dia selagi kita mampu.InsyaAllah..


para pencariMu said...

sabar+ikhlas+syukur+redha=BAHAGIA

"hidup ini indah andai segalanya kerana ALLAH.."


Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top