Apa pandangan anda


Roda tidak boleh bergerak tanpa paksinya.

Demikian halnya dengan kehidupan yang tidak dapat berjalan dengan baik tanpa pandangan hidup,visi,prinsip,dan paradigma.

Jika kita salah memilih paradigma,maka kita akan mengalami kegagalan dalam mencapai kebahagiaan.

Cermati gambar berikut:




Apabila diteliti gambar tersebut,kita akan beranggapan bahawa ia adalah wanita tua yang kecantikannya telah memudar atau wanita muda yang penuh dengan keayuannya.

Bagi orang yang melihatnya sebagai wanita yang cantik,
dia akan berkata : Aku akan menikahi wanita cantik,sebagaimana wanita yang ada dalam gambar ini.
Sedangkan bagi orang yang melihat sebagai wanita tua,
dia akan berkata : Semoga aku tidak menikah dengan wanita setua itu.

Perbezaan dalam menilai gambar tersebut mempengaruhi hal yang akan dilakukan.Objek yang dilihat sama,tetapi pendapat setiap orang berbeza-beza.Perbezaan ini terhasil kerana dari sudut pandang yang subjektif.

Hal ini serupa juga dengan kecenderungan menilai dunia yang tidak sesuai dengan keadaan sebenarnya.

Ketika kita menjelaskan sesuatu yang dilihat,bermaksud kita menerangkan persepsi dan paradigma kita.

Saat orang lain tidak sepakat dengan kita ,kita segera berfikir bahawa ada yang salah pada dirinya.

Sesungguhnya,orang-orang yang tulus akan menyedari bahawa setiap orang berbeza-beza dalam melihat dan menilai sesuatu.



Seandainya kita berfikir bahawa orang yang ada di seberang laut adalah isteri yang kita cintai,maka laut tersebut akan dianggap sebagai pemisah.Meskipun demikian,kita juga boleh menganggap bahawa laut itu dapat menghubungkan isteri dengan kita.

Penilaian ini tergantung sudut pandang kita yang akan mempengaruhi tindakan dan perasaan dalam menjalani kehidupan.Maka ,lihatlah dunia ini supaya mampu menuntut kita agar lebih bersikap positif,bukan bersikap negatif.

Kalian benar,memang terlalu susah untuk dilaksanakan.

Untuk memahami besarnya bahaya yang disebabkan oleh kesalahan dalam menilai sesuatu,cermatilah kisah ini:

Di seberang lautan ada sebuah kota yang tidak berpenghuni.Rumah-rumah di sana tidak terawat.Rumput tumbuh di atap-atap rumah yang sudah buruk,dan jalanan dipenuhi rumput yang sudah tinggi dan bunga liar.Pemandangan seperti itu menunjukkan bahawa kota itu telah mati.Padahal dahulu,kota tersebut makmur dan aman.



Suatu hari,seorang tabib sedang berjalan di sepanjang kota.Matanya dipenuhi air mata,dan kepalanya selalu menunduk.Ia berjalan ke pusat kota dan pinggir kota.Semua orang hanya melihatnya,dan tidak berani bertanya kepadanya.

Orang ramai beranggapan bahawa ada orang yang meninggal dunia di dalam kota yang membawa wabah penyakit.Mereka kuatir akan diri mereka dan keluarga mereka.Orang-orang menjadi panik dan yakin bahawa wabah telah menyerang kota mereka.Akhirnya terjadilah kekacauan di seluruh kota.Semua warga saling berebut agar dapat keluar dari kota.

Beberapa hari kemudian,tabib itu kembali ke kota.Ia tidak mengetahui apa yang terjadi.Sepertinya,sebelum ia meninggalkan kota dia berasa seakan-akan baru saja ia mengupas bawang untuk bumbu masakannya,dan matanya terasa pedih kerana mengupasnya.Dengan sekelip mata sahaja kotanya menjadi sepi.

Kisah ini jelas menggambarkan betapa bahayanya 'salah lihat'.Sebenarnya bukan faktor nyata yang membuatkan kota itu mati tetapi kesalahan yang hanya diandaikan yang membuatkan luputnya keteguhan kota itu.Inilah pentingnya sebuah visi,paradigma,dan prinsip hidup.

Steven R.Covey menganalogikan paradigma dengan sebuah peta perjalanan.Jika peta yang kita gunakan salah,maka kita akan tersesat.Demikianlah dengan paradigma yang salah.Paradigma yang keliru semakin menjauhkan kita dari kebahagian.Oleh itu ,kita harus menentukan paradigma hidup yang benar.

Terkait hal itu,Thoreau berkata, Untuk mengubah sesuatu ,kita harus mengubah akarnya terlebih dahulu,yakni paradigma yang berpengaruh terhadap perilaku kita.

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top