Sayang....aku cemburu.



Sungguh terharu melihat kasih sayang yang terbina dalam hati dua insan ini.Perasaan cemburu mula bergelojak dalam hati dan sanubariku.


Benar dan jujur ku katakan yang diri ini sangat merinduinya.


Sayu hatiku melihat kebersamaannya dalam apa jua yang mereka lakukan.


Aku ingin seperti mereka.Aku juga mempunyai fitrah untuk bersama.Aku sering bermimpi untuk mendekatinya dan meluahkan segala isi hatiku kepadanya.


Luahan hati ini hanya layak diberikan kepadanya.Sudah pasti hati ini akan dilunak dan ditenangkan.


Aku merindui untuk mendengar kata-katanya.Kata-kata nasihat dan semangat yang membakar diri untuk lebih berjuang.


Rasa sejuk hati ini jika dapat mendengar nasihat dari mulutnya.Rasa tenang hati ini jika dapat melihat wajah dan senyumannya.


Dalam sekali hati ini ingin menyentuhnya tetapi apakan daya.


Aku sebak mengenangkan kehidupan mereka.Aku sangat mendambakan kehidupan seperti itu.Kehidupan yang penuh dengan perjuangan dalam membina kesenangan buat anak dan cucu mereka.


Pasangan ini sentiasa bersama.Antara diri mereka terdapat kecintaan dan kasih sayang.


Tatkala dia menemaninya,dia sering memudahkan perjalanan dan urusan buat kekasihnya ini.Betapa besarnya kasih sayang mereka.


Aku cemburu...aku cemburu....


Persamaan mereka adalah mencintai kebenaran.Sekiranya mereka mendapati kebenaran,niscaya usia dan darahnya akan dihabiskan untuk menggapai kebenaran tersebut.


Pada suatu ketika, kekasihnya dikelilingi sekumpulan manusia durjana yang sedang menarik dan mendorong beliau.Ramai disitu hanya mampu untuk melihat dan bersimpati sahaja.Tidak seorang yang berani tampil bagi menegakkan kebenaran.


Terdengarlah berita ini di telinganya.


Kemudian datanglah dia dengan hati yang membakar dan dengan membekalkan satu matlamat iaitu hidup atau mati dalam membela kekasihnya.


Walaupun dia seorang yang berperawakan kurus,kecil kedua betisnya,tipis daging pipinya , cekung kedua matanya , tidak tinggi juga tidak pendek,dan badannya sedikit membungkuk.Sifatnya ini berlainan dengan ciri manusia yang lain tetapi semangat dalam membela kebenaran sungguh luar biasa.


Setelah sampai di tempat yang dituju,dia segera menerobos manusia-manusia yang durjana tadi dan menghalangi mereka dari memukul tubuh kekasihnya.


Melihat keadaan itu,mereka meninggalkan kekasihnya dan menyerang dia.Dia dibanting ke tanah lalu dipukul wajahnya terus menerus sehingga wajahnya bengkak dan tidak diketahui lagi bentuk hidungnya.Mengalirlah darah dari wajahnya.Akhirnya dia pengsan.


Setelah tersedar,ayat yang pertama yang dilafazkannya adalah ‘’ Apa yang terjadi pada kekasihku’’.Dia cuba untuk berdiri tetapi tidak dapat berjalan.Akhirnya orang mengangkat dan membawanya ke rumah kekasihnya.


Sesampainya dirumah,terlihatlah kekasihnya.Kekasihnya merasa sangat terharu dan hiba mengenang nasib temannya lalu menuntunnya dan memeluknya.


Apa yang dikata : Wahai kekasihku aku tidak apa-apa,hanya wajahku sahaja yang luka.Sungguh ikhlas pengorbanannya.Sanggup menyembunyikan perasaan sakit dan penderitaan yang dirasakan.


Aku sangat mendambakan kasih sayang sebegini.Siapakah aku yang sekadar seorang insan biasa yang sering lalai dan leka.Adakah layak untuk diri ini mendampingi seorang kekasih yang tinggi kedudukannya.


Walaupun aku sedar kelemahan diriku tetapi hati ini sangat ingin bersamanya.


Aku mengerti Ya Allah,mengapa si dia ditakdirkan untuk dapat bersama-sama dengan kekasihmu.


Dalam masalah ini,kekasihmu bersabda :


Aku tidak mengatakan kepada seorang pun tentang Islam kecuali dia akan mempertimbangkan,ragu-ragu,dan berfikir terlebih serta mengalami kegoncangan, kecuali dialah Abu Bakar.Ketika aku berkata kepadanya tentang Islam,ia tidak lagi mempertimbangkan dan tidak ragu-ragu sama sekali.Dia berkata : ‘’Asyhadu an La Ilaha Illallah wa Asyhadu anna Muhammadar Rasullullah’’.


Dialah ABU BAKAR ASH-SHIDDIQ...........................


Sekiranya iman umat ini diletakkan di satu piringan timbangan dan iman Abu Bakar ditaruh di piringan timbangan yang lain,niscaya keimanan Abu Bakar yang lebih berat.


Kunci keperibadian Abu Bakar adalah mencintai kebenaran.Sekiranya dia mendapati kebenaran ,niscaya usia dan darahnya akan dihabiskan untuk mencapai kebenaran tersebut.Ketika kebenaran melekat pada diri nabi saw,maka ia habiskan umurnya untuk nabi.Ketika nabi telah wafat menghadap Zat yang Maha Tinggi,abu Bakarlah satu-satunya orang yang memiliki pemikiran yang jelas.

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top