Ucapan Tahniah Buat Hamba Yang Diuji





Senang, bahagia, suka cita, sedih, kecewa dan duka cita adalah sesuatu yang biasa dialami manusia. Ketika mendapatkan sesuatu yang menggembirakan dari kesenangan-kesenangan dunia maka dia akan senang dan gembira. Sebaliknya ketika tidak mendapatkan apa yang diinginkan maka dia merasa sedih dan kecewa.

Setiap manusia yang menjalani kehidupan di dunia ini pasti mempunyai ujian dan rintangan yang setara dengan kemampuannya.

Umat Islam perlu bersyukur dan tidak memutuskan untuk lari dari musibah tetapi selayaknya menjalankan usha-usha untuk menyelesaikannya.

Mengapa kita perlu bershukur dengan ujian yang telah Allah berikan.

Mari kita renung kisah ini:

Suatu ketika, Rasulullah SAW, Abu Bakar, Umar dan Uthman berkunjung sebagai tetamu ke rumah Ali. Di sana mereka dijamu oleh Fatimah, puteri Rasululllah SAW sekaligus isteri Ali bin Abi Thalib. Fatimah menghidangkan untuk mereka semangkuk madu. Ketika mangkuk itu diletakkan,sehelai rambut jatuh melayang dekat mereka. Rasulullah SAW segera meminta para sahabatnya untuk membuat perbandingan terhadap tiga benda tersebut, iaitu mangkuk yang cantik, madu dan sehelai rambut.

Abu Bakar yang mendapat giliran pertama segera berkata, "Iman itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini. Orang yang beriman itu lebih manis dari madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah dari meniti sehelai rambut".

Umar segera berkata, "Kerajaan itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini. Rajanya lebih manis dari madu, dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Seterusnya disambung oleh Uthman,Ali,Fatimah dan Rasullulah.Akhirnya,Allah SWT sendiri membuat perumpamaan dengan firmanNya dalam hadis Qudsi, "SyurgaKu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik itu. Nikmat syurgaKu itu lebih manis dari madu dan jalan menuju ke syurgaKu lebih sulit dari meniti sehalai rambut"

Mari kita renung perumpamaan yang Allah berikan.Allah mengatakan jalan menuju syurgaNya lebih sulit dari meniti sehelai rambut.Saya ingin bertanya pada teman-teman.Adakah meniti di atas sehelai rambut itu suatu yang boleh dilakukan.Bagi saya ia suatu yang mustahil.Perkara yang luar biasa untuk dilakukan sebagai seorang manusia.

Imposible.

Jadi, jikalau imposible mengapa Allah mengatakan begitu.Allah SWT tidak akan berkata perkara yang tidak ada kepentingan buat manusia.Kata-kata Allah adalah suatu pesanan yang penuh hikmah dan mustahak.

Teman-teman,

Bukanlah meniti di atas sehelai rambut yang mustahak untuk dibincangkan tetapi kesusahan dan keperitan yang ditanggung semasa meniti sehelai rambut yang patut kita rasakan.

Sebagai seorang manusia kita tidak akan mampu untuk meniti di atas sehelai rambut yang begitu halus dan rapuh.Keupayaan untuk meniti dari sudut jasmani tidak akan mampu dilaksanakan oleh manusia tetapi kesusahan dan penderitaan dari aspek rohani mampu dirasakan manusia.

Ucapan saya ini mungkin boleh difahami dari riwayat Al-Bukhari :

Abu Bakar mengatakan: "Anda adalah seorang pemuda yang tangkas, aku tidak meragukan kemampuan anda. Anda adalah penulis wahyu dari Rasulullah SAW. Oleh karena itu telitilah Al-Our'an dan kumpulkanlah....!" Zaid menjawab: "Demi Allah andaikata aku dibebani tugas untuk memindahkan gunung tidaklah akan berat bagiku jika dibandingkan dengan tugas yang dibebankan kepadaku ini".

Zaid bin tsabit juga seorang manusia seperti kita,tidak mungkin fizikalnya mampu untuk menanggung bebanan yang begitu luar biasa.Sekali lagi saya katakan ia mustahil untuk dikerjakan.Kesusahan sebenar yang ditanggung Zaid adalah keperitan rohani(jiwa) dalam menjalankan tanggungjawabnya.

Inilah antara alasan atau jawapan mengapa Zaid bin tsabit adalah salah seorang sahabat yang dijamin masuk syurga.Perasaan susah yang ditanggung Zaid bin tsabit telah bertempatan dan sesuai dengan apa yang telah diucapkan oleh Allah dalam kisah sebentar tadi.

Meniti di atas sehelai rambut dan berasa seperti dibebani dua buah gunung sebenarnya mustahil untuk dikerjakan dan boleh kita kelaskan dalam kelompok yang sama.Jadi.tidak hairan mengapa Zaid bin tsabit adalah seorang yang dijamin ke syurga Allah SWT.

Kesimpulannya,setiap manusia di dunia ini wajib berasa perit dan susah dalam menjalani kehidupan seharian supaya manusia ini layak untuk memasuki syurga yang telah Allah janjikan.Ucapan tahniah dan tahniah patut kita berikan kepada teman-teman yang sering diuji Allah.Ini kerana Allah SWT telah menghampirkan mereka kepada syurgaNya.

Bagi mereka yang masih berasa senang dan langsung tidak pernah berasa susah dalam melaksanakan suruhan dan larangan Allah sepatutnya perlu berwaspada dan bermuhasabah.Takut-takut Allah tidak mahu menjadikan kita hamba-hamba pilihan yang mampu memasuki syurgaNya.

Kita tidak akan masuk ke syurga Allah selagi kehidupan kita ini tidak diuji dengan bebanan yang setimpal dengan perumpamaan yang telah dijelaskan Allah.Saya berharap dengan perkongsian yang banyak kekurangan ini mampu mengubah persepsi kita untuk bersemangat dalam mengharungi segala ujian dan rintangan yang Allah berikan.

Semoga bermanfaat.

0 comments:

Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top