Membina Tangga Menuju Langit





Salah satu makna Islam dari segi bahasa adalah "Sullam"

Sullam memiliki huruf dasar yang sama dengan Islam, iaitu Sin, Lam dan Mim. Sullam artinya tangga.

Istilah Sullam digunakan di beberapa ayat di Al Qur'an. Contohnya pada surat At Tur ayat 38:

"Ataukah mereka mempunyai tangga / sullam (ke langit) untuk mendengarkan pada tangga itu (hal-hal yang gaib)? Maka hendaklah orang yang mendengarkan di antara mereka mendatangkan suatu keterangan yang nyata."

(QS. At Tur: 38)

Dari istilah tersebut, Islam juga bermakna "Sullam", tangga, dengan kata lain adalah bertahap.
Manusia secara fitrah tercipta dalam kebertahapan dan keseimbangan. Kebertahapan selalu hadir dalam seluruh kehidupan manusia, baik secara individu mahupun kolektif.Sebagaimana tahapan kehidupan, mulai dari alam rahim, alam dunia, alam kubur, dan seterusnya. Al Qur'an juga diturunkan secara bertahap ke dunia melalui malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad, tidak diturunkan secara langsung keseluruhan.

Dalam mengenalkan Islam ke seluruh manusia juga ada tahapannya, sebagaimana yang dicontohkan oleh Rasulullah SAW. Dalam proses belajar pun kita melakukannya secara bertahap, diawali dengan mempelajari ilmu-ilmu dasar(basic), sampai ke perbahasan yang lebih tinggi. Hidup ini tidak terlepas dari yang namanya kebertahapan.

Bertahap juga boleh diertikan sebagai tidak tergesa-gesa.

Kaitannya antara Sullam (bertahap) dengan Islam dalam menerapkan Islam ada tahapannya, bersungguh-sungguh mulai dari menguatkan aqidah, ibadah, dan seterusnya hingga menerapkannya dalam kehidupan sehari-hari.Kekuatan aqidah akan menentukan kualiti dan kuantiti sesuatu ibadah.Ini sebab dengan meyakini sesuatu ia mampu menggerakkan seluruh anggota untuk bekerja menggapai apa yang dicita.

Mari kita jadikan hari peperiksaan sebagai contoh.Percaya atau tidak,keyakinan dalam mempercayai kewujudan hari peperiksaan mampu memberikan momentum yang kuat untuk kita berusha dalam sekelip mata. Oleh kerana itu bagi yang baru ingin mengenal Islam, janganlah ambil remeh untuk mempelajari dasar-dasar Islam supaya dengan keyakinan itu nanti mampu menghasilkan usha-usha yang luar biasa.

Saudaraku, di dalam Al Qur'an, penggunaan istilah "Sullam" selalu dikaitkan dengan "tangga menuju langit". Maka, tahapan yang kita lalui dalam Islam adalah tahapan menuju tingkat yang lebih tinggi dan lebih mulia,bukanlah tahapan menuju ke tingkat yang sama atau lebih rendah. Ini ertinya, kita tidak diarahkan untuk menjadi muslim yang tidak ada peningkatan iman atau yang lebih parah semakin jauh dari iman dan taqwa.

Perkongsian yang ringkas,moga bermanfaat.

1 comments:

para pencariMu said...

Yes..Great muslim in progress...


Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top