Di Hati Ini Hanya Tuhan Yang Tahu


Pengenalan


Kita semua mesti pernah berdoa.Tidak seorang manusia pun dalam dunia ini yang tidak pernah berasa kesulitan.Kita semua memerlukan Allah.Setiap individu pastinya mempunyai hajat dan harapan.Kita semua tanpa kecuali pasti punya pemintaan kepada Allah.


Inilah yang disebut doa.



Dalil


Dengan fitrah yang dibekalkan ini maka Allah SWT berfirman:


“Dan Tuhanmu berfirman, ‘ Berdoalah kepada Ku,niscaya akan Ku perkenankan kepadamu. “


Tetapi,


Mengapa kadang-kadang doa yang dipohon tidak dimakbulkan Allah.


Adakah Allah tidak mampu menunaikannya atau telah berdusta mengenai firmanNya itu.


Tidak,mana mungkin Allah berdusta.


Boleh jadi keyakinan dalam berdoa nya itu sangat rapuh.Berkemungkinan juga permintaan hambaNya itu tidak bermanfaat bagi yang bersangkutan.


Bahkan,dalam hadis yang diriwayatkan oleh Anas :Allah berfirman ,


  • Jibril,hamba-Ku menyeru-Ku.Benar Tuhanku,jawab Jibril.


  • Jibril,hamba-Ku mendesak dalam meminta.Benar Tuhanku,jawab Jibril.


  • Jibril,Tunda pemberian untuk hamba-Ku,Aku senang mendengar suaranya.


Ini membuktikan penangguhan Allah SWT dalam mengabulkan doa membuktikan yang Allah sangat mencintainya.


Pengalaman diri


Sedikit pengalaman tentang doa ingin saya kongsikan.Dulu masa di sekolah,saya ni rindu sangat pada mak.Selepas solat magrib saya pun doa pada Allah agar mak datang malam tu,tak beritahu pun minta mak datang.Habis doa saja kawan tepuk belakang kata mak saya tunggu di luar.Saya pun terpinga-pinga.Rasa macam dimainkan,tapi siapa tahu mungkin memang mak datang betul3.


Saya jenguk di luar memang betul mak saya datang.Ketika itu yang terlintas di hati ini hanya Tuhan yang tahu.Mak berdiri menunggu di kereta.Saya cerita hal ini pada mak,mak kata lain kali doa banyak2 lagi.Itulah buat kali pertama dalam kesedaran saya bersama roh yang doa dimakbulkan secara langsung.Kalau direnungkan dan diteliti sememangnya Allah SWT ini tidak terikat dengan sesuatu apa pun,bahkan waktu.Waktu itu sendiri hambaNya.


Allah sudah tahu yang saya akan berdoa begitu,disebabkan itu Allah menggerakkan naluri mak satu jam sebelum (anggaran) saya berdoa.


Sentuhan jiwa

Khas buat mak yang tunggu di luar ketika itu


Dihati ini hanya Tuhan yang tahu

Dihati ini aku rindu padamu

Tulus sanubari menantikan hadirmu

Hanyalah kau ibu pilihanku


Pengajaran


Janganlah terburu-buru dalam berdoa kerana :


Rasulullah SAW bersabda: Akan dimakbulkan doa salah seorang di antara kamu selagi dia tidak terburu-buru lalu dia mengatakan: Aku sudah berdoa namun tidak dimakbulkan bagiku.


(Riwayat Imam al-Bukhari)



1 comments:

para pencariMu said...

Doa sebagai penghubung kasih denganNya..sentiasa bersangka baik pada Allah dan meredhakan segala ketentuanNya..antara tanda mencintai Allah..walaupun adakalanya sukar..tapi itulah jalan mujahadah..demi sebuah cinta yang hakiki.. Wallahu'alam..


Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top