Sayangnya GEBU

Petang tadi saya ke rumah adik junior di Cikuda.


Cantik sungguh pemandangan rumah mereka.Tanah tinggi dan berangin,nyaman rasanya.


Saja habiskan masa petang dengan hal yang menguji kesabaran (memancing).


Kami memancing belakang rumah mereka.Yang jadi sabar itu apabila tarik umpan rasa berat macam ikan tapi realitinya hanya lumut dan sampah.


Rasanya ikan-ikan itu semuanya sudah kenyang.Mana tak kenyang dari pagi lagi mereka suda bertenggek disitu.


Tambahan pula makanan-makanan yang tak habis juga dibuang di dalam kolam,jadi sumber rezeki utama bagi ikan-ikan.


Budak-budak ni senang ,nak mancing dari tingkat atas pun boleh.Baling je umpan.Tunggu sampai ikan sentap (rumah atas kolam).


Mudah-mudah.


Untuk pengetahuan sudah 3 hari mereka makan ikan bakar hasil dari memancing.Mengapa mereka boleh bertahan,sebab 3 hari itu juga mereka telah latih kesabaran hati dan nurani.


Nasi yang masuk ke dalam mulut mereka juga dimasak oleh ibu rumah (bertuah).


Pendek kata kehidupan mereka kini sungguh bahagia.Tak seperti junior –junior saya dulu di asrama


Tengah bakar ikan,aku boleh larikan diri sebentar ke rumah senior ni.Dah lame tak jumpe dia.Walaupun takut kedatangan kita ni dihalau tapi tak tahu mengapa kaki ini terus melangkah dan melangkah.


Ketika di rumah senior terjadi satu peristiwa yang manis sangat.


Kami dikejutkan oleh kehadiran satu makhluk Allah SWT yang sangat indah.


Kebetulan malam tu angin kuat.Pintu yang tidak tertutup rapat dipukul oleh gelora angin malam.


Adengan itu seperti dirancang untuk menyerikan malamku yang sepi lagi dingin.


Ini kali pertama saya lihat kecantikan itu.


Pada masa itu fikiran saya melayang jauh mengenangkan dirinya yang suda meninggal 3 tahun lepas.


Terus saya beri namanya dengan panggilan GEBU (Nama kasih saya ketika masih hidup)


Hati ini rindu sekali .Terus saya dukung dan letak di atas riba.GEBU menggeliat manja di atas ribaan yang penuh dengan rasa kasih.



Seronoknya..



Kegembiraan itu melupakan saya tentang ikan bakar,tapi yang jelas kalau diberi pilihan memang saya tak pergi dah ke sana.


Hilang segala kekusutan kala itu.Bagaimana ada manusia yang sanggup mencederakan kaum mereka.


Semestinya hati nurani mereka sudah tiada di dalam jiwa.


Nabi sampai koyakkan bajunya kerana tidak mahu menggangu kucing yang sedang tidur di atas bajunya.Mulia betul akhlaknya.


Jamal(senior) banyak kali nasihatkan saya ni kucing orang nak buat macam mana.


Saya banyak beri alasan,mungkin dia dah lari jauh,tuan dia biarkan dia,takda orang jaga dia dan banyak lagi.Jawapan itu hadir disebabkan terlalu berharap pada GEBU.


Apakan daya.Sedih pula nak tinggalkan,semoga berjumpa lagi dengan GEBU.



Pesanan saya pada GEBU


  • Disebabkan GEBU betina jadi kena jaga diri betul2

  • Jangan main2 kotor nanti comot.

  • Kalau ingat jalan balik kena balik rumah cepat2.

  • Jangan lupa ziarah saya ye.

  • Nanti di syurga main sama saya ye GEBU (doakan saya masuk dulu)


TATA GEBU..

3 comments:

opie said...

GEBu ni name bantal member aku time f2..Die ckp bantal die bez sgt2...smpai pgl bantal tu GEBU.


Sayang Allah said...

Saya juga ingat kawan saya waktu f2.Dia suka bawak nasi ayam dan merutinkan hari jumaat dengan memukul saya.

shoufi,buku kau aku beri lepas raya boleh.


opie said...

hahaha...igt lagi time 2...zul..alan..our roomate...
baiklah...ble2 pon boleh...asalkan dpt..


Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top