Hari kematian VS Hari peperiksaan


VS





Syukur kepada Allah kerana masih lagi memberi sedikit kekuatan untuk menulis dan berkongsi walaupun dalam kondisi serba tidak kena (dimana hari-hari tenang telah bertukar menjadi detik-detik yang mencemaskan).

Sebagai seorang pelajar apakah yang mampu mencemaskan kehidupannya walaupun dia dianggap sebagai manusia yang paling tenang di atas muka bumi ini.

Tidak lain dan tidak bukan ia adalah hari dimana manusia akan mula mendekatkan diri kepada Allah,yakni hari peperiksaan.

Apabila sampai kepada hari yang saya maksudkan,sejadah lebih sering dibentangkan dan alunan suci ayat Quran juga mula kedengaran.


Debaran exam yang dirasai telah menyumbangkan idea untuk penulisan dan perkongsian kali ini.

Saya sangat suka menggunakan hari peperiksaan ini sebagai perumpamaan dalam mengukur tahap keimanan sehari-hari.

Manusia ini cenderung dan mudah untuk memahami sesuatu perkara hasil dari pemerhatian dan pengalaman mereka.Ini yang membuatkan ayat Al-Quran banyak dihiasi dan dimampatkan dengan perumpamaan-perumpamaan yang baik.

Pada perkongsian yang lepas,hari peperiksaan juga telah menjadi satu perumpamaan untuk kita mengenal erti iman.

Erti iman disini bermaksud suatu kepercayaan dalam diri yang mampu membawa tubuh seseorang dalam merealisasikan apa yang diyakini.

Bagaimana sikap malas kita sehari-hari mampu membuatkan minggu-minggu terakhir sebelum hari peperiksaan diceriakan dengan susunan buku dan kertas tutorial yang bertebaran disana-sini.

MENGAPA INI SEMUA BOLEH TERJADI

Dalam buku yang ditulis oleh Said Hawwa yang berjudul Tazkiyatun Nafs telah dibincangkan mengenai satu konsep kehidupan yang terdiri daripada unsur-unsur kecil yang dinamakan sebagai muraqabah,muhasabah,mujahadah dan mu’aqabah.

Hati manusia ini memerlukan ikatan janji harian bahkan saat demi saat untuk memastikan manusia sentiasa berada di jalan yang benar.Jika manusia tidak mengikat jiwanya dengan ikatan janji maka mereka akan mendapati diri mereka banyak menyimpang dan hati mereka akan keras dan lalai.

Dari sinilah terbitnya sarana penyucian jiwa yang telah dipegang teguh oleh para ahli yang berusaha untuk mencapai keredhaan Allah.

Perumpamaan hari peperiksaan dengan konsep ini juga sebenarnya banyak persamaan.Saya tertarik untuk mengambil konsep muhasabah dan mu’aqabah untuk dibincangkan .

Muhasabah

Muhasabah bermaksud menilai keadaan diri untuk mencari kejelasan apakah bertambah atau berkurang potensi diri.

Muhasabah juga bermaksud memeriksa dan evaluasi .

Dari Syadad bin Aus r.a. dari Rasulullah saw., bahwa beliau berkata, ‘Orang yang pandai adalah yang menghisab (mengevaluasi) dirinya sendiri serta beramal untuk kehidupan sesudah kematian. Sedangkan orang yang lemah adalah yang dirinya mengikuti hawa nafsunya serta berangan-angan terhadap Allah swt.

(HR. Imam Turmudzi, ia berkata, ‘Hadits ini adalah hadits hasan’)

Hadits di atas dibuka Rasulullah dengan sabdanya, ‘Orang yang pandai adalah yang mengevaluasi dirinya (muhasabah ) serta beramal untuk kehidupan setelah kematiannya.

Jika ditinjau dari sudut kehidupan seorang pelajar juga terdapat persamaan ini.

Seorang pelajar sering memikirkan potensi diri dan menjalankan usha-usha untuk menambahkan keupayaan mereka.Dengan kata lain mereka selalu bermuhasabah.Mereka juga bukan sekadar bermuhasabah malah melaksanakannya seperti belajar,berbincang,memahami dan menghafal.

Mereka mampu melakukan kerana mereka sangat beriman kepada hari peperiksaan,maka jadilah mereka pelajar-pelajar yang pandai.

Jika direnung,sikap mereka sama seperti hadis yang mengatakan orang yang pandai adalah yang menghisab (mengevaluasi) dirinya sendiri serta beramal untuk kehidupan sesudah kematian.

Saya hanya perlu membuat sedikit pembetulan iaitu pelajar yang pandai adalah pelajar yang selalu menghisab (mengevaluasi) dirinya serta belajar untuk peperiksaannya kemudian hari.Saya berharap konsep muhasabah dalam diri seorang pelajar ini jelas difahami oleh kalian.Bagaimana pula dengan konsep mu’aqabah.

Mu’aqabah

Mu’aqabah pula bermaksud menghukum diri atas segala kelalaiannya.

Betapa pun manusia muhasabah jiwanya,ia tetap tidak terlepas dari pelbagai kemaksiatan,maka seharusnya jangan dibiarkan begitu sahaja.Jika jiwa itu dibiarkan begitu sahaja ,ia akan mudah melakukan kesalahan dan merasa senang dengannya sehingga sulit dipisahkan,maka hukuman sangat wajar dilaksanakan.

Sebagaimana hadis Abu Thalhah ketika kekhusyukan hatinya dalam solat terganggu oleh seekor burung di kebunnya,lalu ia menyedekahkan kebun itu sebagai penebus kesalahan .Dan sebagaimana juga Umar r.a. memukul kedua kakinya dengan cemati setiap malam seraya berkata, ‘ apa yang telah kau perbuat hari ini ‘.

Demikianlah orang-orang yang bersikap tegas dalam memberikan hukuman kepada diri mereka.

Kehidupan seorang pelajar yang pandai juga tidak terlepas dari konsep ini.Saya melihat segelintir pelajar selalu menghukum diri dengan alasan supaya tidak menyimpang terlalu jauh dari matlamat mereka.Saya terharu dengan sikap ini.Mereka seperti Abu Thalhah dan Umar r.a. ,cuma perbezaannya adalah apa yang diperjuangkan oleh mereka.

Jikalau Umar r.a. memukul kakinya menggunakan cemati akibat memikirkan apa yang telah diperbuat hari ini,seorang pelajar juga sanggup memukul kepalanya dengan menggunakan buku dan pen akibat tidur di siang hari.Sekali lagi mereka ada persamaan tetapi yang membezakan adalah misi perjuangan.

Alangkah baiknya jika pelajar ini mampu mengadakan konsep muhasabah dan mu’aqabah dalam meyakini kepastian datangnya hari kematian.Semestinya tindak tanduk kita akan menyerupai Abu Thalhah,Umar dan sahabat-sahabat yang lain.

Hari kematian itu adalah hari yang tidak diketahui oleh sesiapa dan sepatutnya menjadikan kita bimbang dan lebih berusaha berbanding usha-usha sempena hari peperiksaan.Apakan daya, mungkin keyakinan pada hari peperiksaan lebih dititik beratkan berbanding hari kematian,sehingga mengaburi mata kita dari kebenaran.

-Semoga bermanfaat-

5 comments:

para pencariMu said...

menyusuri jalan-jalan panjang kehidupan ini..rupa-rupanya langkah yang diatur masih lagi pincang..masih lagi tersasar..ah,rupanya banyak jalan yg salah telah ku pilih..dek terlalu mengikut nafsu..mata hati menjadi buta..jahilnya diri dahulu..tertipu dengan kesenangan duniawi dan janji-janji dunia yg manis namun tiada nilainya..Syukur masih ada yang sayang..masih ada yg menghembuskan harapan di saat jiwa hampa..masih ada yang memberi cinta terindah di saat diri terluka..sudi membawa diri keluar dari kegelapan..kini sinar itu semakin jelas di hadapan..Syukur kepadaNya..memberi erti hidup yang sebenar..kini hidup lebih bertujuan..menuju cinta hakiki..akan dipastikan cinta itu dimiliki walau terjatuh atau terluka jutaan kali..tidak ingin melupakan segala kebaikan dan kasih sayangNya..sudi mengutip diri yang hina dari pinggiran dunia..sayang ALLAH..


Sayang Allah said...
This comment has been removed by the author.

Sayang Allah said...

terima kasih dengan ungkapan yang sangat baik.semoga dengan kata-kata ini memberi sedikit inspirasi dalam usha menjadi keredhaanNya..
Allah maha kuasa makhluk tiada kuasa..kata-kata yang simple tapi sukar dalam abadikannya..


para pencariMu said...

InsyaAllah..duhai permata Islam..sinarkan cahayamu..walaupun mungkin hanya sebutir permata kecil di tengah lautan..yakinlah sinarmu pasti akan menerangi hati-hati yang dahagakan cahaya kebenaran..

p/s:suggestion blog to read
http://ksz-associate.blogspot.com

sekadar utk percambahan minda..


Sayang Allah said...

terima kasih dengan peringatan dan perkongsian..amat dihargai..


Post a Comment

 
Related Posts with Thumbnails
© 2009 - menuju perubahan | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top